۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 1005253

تحقیقات جدید ارائه شده به «کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا» نشان می‌دهد مصرف کلسترول بیش از حد در حال حاضر به عنوان یکی از ۱۴ عامل خطر زوال عقل شناخته شده است.

مواد غذایی حاوی کلسترول بالا را بشناسید

کلسترول ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شود و نقش‌های اساسی در بدن ایفا می‌کند، اما کلسترول بد به مقدار خیلی زیاد می‌تواند منجر به انسداد عروق، افزایش خطر زوال عقل، حمله قلبی و سکته شود.

رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش سطح کلسترول دارد و شش غذا به عنوان مقصر اصلی آن شناخته می‌شوند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار عموما به عنوان نوشیدنی ناسالم شناخته می‌شوند، اما علاوه بر آن می‌توانند بر سطح کلسترول نیز تأثیر منفی بگذارند. این به دلیل متابولیسم قند اضافی بدن، به ویژه فروکتوز است که به دلیل کم هزینه بودن، مقادیر زیادی از آن در این نوشیدنی‌ها یافت می‌شود.

به گفته کارشناسان تغذیه، زمانی که ما کالری را از طریق این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنیم، کبد انرژی اضافی را به طور متفاوتی فرآوری می‌کند و منجر به تولید کلسترول جدید می‌شود.

نوشیدن فروکتوز مضرتر از خوردن آن است زیرا سریعتر وارد جریان خون می‌شود و منجر به تجمع سریعتر و بیشتر کلسترول می‌شود.

مصرف الکل نیز می‌تواند مجموع سطح کلسترول را افزایش دهد، چرا که الکل در کبد تجزیه می‌شود و سپس در قالب کلسترول بازسازی می‌شود.

روغن نارگیل و شیر نارگیل

روغن نارگیل و شیر نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده هستند که بدن، آنها را به کلسترول تبدیل می‌کند. مشاوران تغذیه توصیه می‌کنند که باید کمتر از ۳۰ گرم چربی اشباع شده در روز مصرف شود، کما اینکه روغن نارگیل ۸۶ درصد چربی اشباع‌شده دارد که یک سوم بیشتر از کره است.

شیر نارگیل نیز سرشار از چربی اشباع شده است و یک قوطی ۶۶ گرمی آن دو برابر مقدار توصیه شده روزانه است.

در حالی که روغن نارگیل اغلب سالم تلقی می‌شود، اما متخصصان توصیه می‌کنند باید از آن به مقدار کم استفاده کرد و به جای آن از روغن‌های غیراشباع مانند روغن زیتون یا آفتابگردان استفاده کنید.

با این حال، شواهد در مورد تأثیر روغن نارگیل بر سطح کلسترول متفاوت است، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن هم کلسترول خوب و هم کلسترول بد را بیشتر از روغن‌های دیگر افزایش می‌دهد، در حالی که برخی دیگر نشان می‌دهند که ممکن است با روغن زیتون هم رده باشد.

غذاهای سرخ شده

انواع غذاهای سرخ شده مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، پیاز سوخاری، مرغ سوخاری و دونات از نظر چربی‌های اشباع شده و همچنین چربی‌های ترانس غنی هستند.

چربی‌های ترانس از طریق یک فرآیند صنعتی درست می‌شوند که هیدروژن را به روغن گیاهی اضافه می‌کند و باعث می‌شود روغن در دمای اتاق جامد شود و می‌تواند به کلسترول بد تبدیل شود.

بستنی فوق‌فرآوری شده

بستنی فوق‌فرآوری شده اغلب حاوی چربی شیر، شربت با فروکتوز بالا، قندهای مایع مختلف و روغن نارگیل است که طعم آن را بهتر می‌کند اما سطح کلسترول را نیز افزایش می‌دهد.

این بستنی‌های فوق فرآوری شده را می توان با خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده آن شناسایی کرد. بسیاری از آنها شامل محصولات پخته شده مانند خمیر کوکی و تکه‌های شکلات هستند که به افزایش کلسترول کمک می‌کند.

قهوه صاف نشده

به گزارش یورونیوز، به طور کلی، قهوه برای سلامتی شما بسیار مفید است، مگر اینکه همیشه بخواهید شکر، شیر و خامه به آن اضافه کنید.

با این حال، وقتی صحبت از قهوه سیاه می شود، به نظر می رسد که قهوه صاف شده یا قهوه فوری بهترین است. شواهد فزاینده‌ای نشان می‌دهد که قهوه‌ای که با استفاده از قهوه‌ساز، قهوه ترک یا دستگاه اسپرسوساز تهیه می‌شود، می تواند کلسترول بد شما را افزایش دهد.

در عین حال، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که این موضوع تنها زمانی تهدید محسوب می‌شود که شما خیلی قهوه می‌نوشید، مانند شش فنجان یا بیشتر در روز. «تام سندرز»، استاد بازنشسته تغذیه و رژیم‌شناسی در کالج کینگ لندن می‌گوید: اگر فقط یک یا دو فنجان در روز می‌نوشید، واقعاً مهم نیست که چه نوع قهوه می‌نوشید.

گوشت فرآوری شده

درست مانند غذاهای سرخ شده، بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده معمولاً سرشار از چربی‌های اشباع هستند و توصیه می‌شود که مصرف بیکن ، سوسیس و کالباس را به حداقل برسانید. کارشناسان تغذیه می‌گویند که شما باید میزان خوردن این خوراکی‌ها را محدود کنید.

اما اگر در حال حاضر کلسترول بالا، فشار خون بالا دارید یا در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید، باید به طور کامل از خوردن آن اجتناب کنید.

چه خوراکی‌هایی را باید با احتیاط مصرف کنیم؟

برخی از غذاها به دلیل تأثیر آنها بر کلسترول باید با احتیاط مصرف شوند. غذاهای صبحگاهی مانند کروسان‌ها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند که حتی برای افزایش کلسترول و افزایش خطر بیماری قلبی مضرتر از چربی‌های اشباع شده هستند.

چربی‌های ترانس معمولاً در شیرینی‌ها، کیک‌ها و بیسکویت‌ها یافت می‌شوند، بنابراین محدود کردن این غذاها توصیه می‌شود.

علاوه بر این، گوشت قرمز و کره که سرشار از چربی های اشباع شده هستند، باید در حد اعتدال مصرف شوند تا سطح کلسترول را به طور موثر کنترل کنند.

غذاهای کلسترول بالا که برای شما خوب هستند

برخی از غذاها به طور طبیعی کلسترول بالایی دارند اما به رغم تصورات غلط موجود، در واقع برای سلامتی مفید هستند. کلسترول موجود در غذاها باعث مشکلات سلامتی نمی‌شود و در واقع این فروکتوز اضافی، چربی‌های اشباع شده و مصنوعی هستند که بدن آنها را به کلسترول بد تبدیل می کند.

به عنوان مثال، تخم مرغ که زمانی برای کسانی که در معرض بیماری قلبی قرار داشتند، منع می شد، اکنون به عنوان منبع خوبی از پروتئین با چربی کم اشباع است و کلسترول آن را بی‌ضرر می‌کند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که ماست و شیر پرچرب، به رغم داشتن کلسترول، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به دلیل چربی‌های مفید آن مانند اسیدهای چرب کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.